طریقه سربندی اتصال ستاره مثلث به چه صورت است؟
نوشته شده توسط : پریسا راد

 

 

اتصال ستاره و مثلث در بیشتر مواقع برای کاهش جریان راه اندازی موتور سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این نوع اتصال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت زیاد بودن جریان موتور ممکن است دچار آسیب و صدمه جدی شود. در واقع راه اندازی موتورهای بزرگ به شکل مستقیم به نوعی اختلال ولتاژ بر روی شبکه برق را به دنبال خواهد داشت. از این رو بهترین گزینه برای محدود کردن موج جریان راه اندازی استفاده از اتصال ستاره و مثلث می باشد. در این مقاله همراه با ما باشید تا به نحوه اتصال ستاره و مثلث همچنین تفاوت میان اتصال ستاره و مثلث بپردازیم.

آشنایی با روش اتصال ستاره و مثلث

یکی از آموزش هایی که به کارآموزان در دوره  طراحی تابلو برق صنعتی فنی و حرفه ای داده می شود بررسی و شناخت روش اتصال ستاره می باشد. از اینرو طبق نکات آموزشی در دوره تابلو برق صنعتی ولتاژ خط در اتصال ستاره از ولتاژ دو سر هر سیم پیچ بیشتر است. لازم به ذکر است که از اتصال ستاره جهت استارت موتور اول استفاده می شود. در واقع جریانی که موتور در زمان راه اندازی می کشد بیشتر از زمانی است که موتور در حالت ستاره تحمل می کند.

لازم به ذکر است که بین این دو اتصال تفاوت هایی وجود دارد. در اتصال ستاره جریان مصرفی کمتر بوده و به تبع آن قدرت موتور نیز کم می باشد. همچنین در حالت مثلث مقدار قدرت موتور و جریان بیشتر از اتصال ستاره است. از اینرو طبق نکاتی که در بهترین آموزشگاه تابلو برق صنعتی در تهران به کارآموزان آموزش داده می شود ابتدا باید موتور رو به صورت ستاره راه اندازی کرد و سپس بعد از راه اندازی موتور اتصال جریان را به حالت مثلث تبدیل نمود. زیرا این کار دارای تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش مصرف موتور می باشد.

علت راه اندازی ستاره مثلث چیست؟

یکی از نکاتی که در آموزش تابلو برق صنعتی به دانش آموختگان و کارآموزان آموزش داده می شود دلیل استفاده از اتصال ستاره و اتصال مثلث است. در آموزشگاه آموزش تابلو برق صنعتی قبل از اینکه کارآموزان با دلیل استفاده از این اتصال آشنا شوند به آنها نحوه عملکرد موتور القایی آموزش داده می شود. بهتر است بدانید که موتور القایی شامل دو قسمت استاتور و روتور می باشد. که در بین این دو قسمت توان ورودی به قسمت استاتور داده می شود. همچنین در مواقعی که موتور القایی به یک منبع تغذیه سه فاز متصل شود استاتور باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی دوار خواهد شد. لازم به ذکر است که استاتور عامل چرخش روتور می باشد. در هنگام راه اندازی موتور القایی به دلیل وجود رابطه ترانسفورمری بین روتور و استاتور، جریان استاتور باید بالا باشد به همین دلیل سیم پیچ استاتور در زمان راه اندازی به جریان زیادی نیاز دارد، که همین امر باعث افت ولتاژ شدید در خط خواهد شد.

دلیل استفاده از اتصال ستاره و مثلث

طبق آنچه در دوره آموزش طراحی تابلو برق به کارآموزان آموزش داده می شود بهترین گزینه برای حل این مشکل استفاده از اتصال ستاره و مثلث می باشد. با توجه به اینکه در طراحی انتهای همه سیم پیچ ها آزاد است، از اینرو می توان به صورت ستاره یک انتهای همه سرها را با دقت به هم وصل نمود، و یا اینکه به صورت مثلث انتهای یک سیم پیچ را با ابتدای سیم پیچ دیگر وصل کنید. بهتر است بدانید موقعی که ولتاژ سه فاز را به صورت اتصال ستاره اعمال کنید هر کدام از سیم پیچ ها ولتاژ بسیار کمتری را دریافت خواهند کرد. و این در حالی است که در زمان اعمال ولتاژ سه فازدر ساختار مثلث همان ولتاژ را دریافت خواهیم کرد. بنابراین به جرات می توان گفت که بهترین گزینه برای غلبه بر جریان بالای راه اندازی استفاده از اتصال ستاره و مثلث است.

مزایای راه اندازی موتور با اتصال ستاره و اتصال مثلث

استفاده از این راه انداز در مقایسه با دیگر روش های کاهش ولتاژ از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است زیرا نسبت به انواع دیگر از قیمت ارزان تری برخوردار می باشد. همچنین این نوع راه اندازی دارای عملکردی ساده و ثابت است. این دو اتصال در هنگام راه اندازی به میزان دو برابر جریان نامی موتور از شبکه جریان خواهد کشید. از دیگر مزیت ها و قابلیت های این نوع راه اندازی عملکرد جریان گشتاور خوب آن می باشد.

مزایا:  نحوه اتصال ستاره مثلث به چه صورت است؟





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: